Dekalog klienta biura obrotu nieruchomościami autorstwa Tomasza Błeszyńskiego z Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.
1. Ogłoszenie prasowe
Już jego treść, forma daje pewną wskazówkę klientowi agencji nieruchomości. Zwróćmy uwagę, czy ogłoszenie zawiera tylko numer telefonu czy też pełną nazwę firmy i jej adres. Sam numer telefonu sugeruje, że ogłoszenie dała może osoba prywatna bądź agencja zajmująca się handlem nieruchomościami przypadkowo, nieprofesjonalnie, działająca bardzo często w ukryciu, bez wymaganych uprawnień. Zgodnie ze standardami zawodowymi pośrednikowi nie wolno ogłaszać swoich ofert bez ujawnienia statusu pośrednika, nie wolno także przedstawiać oferowanych usług w reklamach i ogłoszeniach, jako wolnych od opłat czy prowizji.
2. Pierwsze spotkanie
Po wybraniu biura nieruchomości należy zadzwonić i umówić się na spotkanie. Nie gódźmy się jednak na rozmowę w przypadkowym miejscu - np. w kawiarni. Koniecznie umówmy się w siedzibie firmy. Jeśli pośrednik nie chce tego zrobić, rokowania na udaną transakcję są mizerne.
3. Siedziba agencji
Klient udający się na rozmowę do już wybranego pośrednika powinien zwrócić uwagę na adres i lokalizację agencji nieruchomości. Lokal w biurowcu, w tzw. dobrej dzielnicy, lepiej rokuje niż pokój w mieszkaniu na obrzeżach miasta. Nie bez znaczenia jest to, czy szyld danej firmy znajduje się na zewnątrz budynku. Wiele może nam też powiedzieć sposób organizacji biura oraz wyposażenie pomieszczenia i panujący tam porządek.
4. Dokumenty firmy
Klient ma zawsze prawo do uzyskania informacji o formie prawnej funkcjonowania biura. Należy poprosić o odpis z właściwego rejestru działalności gospodarczej oraz licencję osoby uprawnionej do wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami (1 stycznia 2002 r. został wprowadzony ustawowy obowiązek posiadania licencji zawodowej). Konieczne jest też posiadanie przez agenta ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
5. Wiarygodność i identyfikacja
Kolejną ważną sprawą dla klienta jest informacja, czy właściciel, wspólnik albo pracownicy danego biura nieruchomości należą do lokalnego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, zrzeszonego w Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Klient może sprawdzić, czy w wybranej firmie pracują osoby posiadające licencję zawodową - np. w centralnym rejestrze prowadzonym przez Ministerstwo Infrastruktury. Można też skorzystać z witryny internetowej Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości: www.pfrn.pl, gdzie znajduje się spis licencjonowanych pośredników. Warto wiedzieć, że pośrednik należący do federacji posługuje się owalną pieczęcią PFRN, zawierającą jego imię, nazwisko, numer rejestrowy pieczęci oraz numer jego licencji.
6. Cennik i zakres usług
Prowadząc rozmowę w biurze, klient powinien koniecznie zapoznać się z cennikiem usług danej firmy. Pozwoli to na skalkulowanie kosztów zaangażowania biura w obsługę transakcji oraz określenie zakresu świadczonych usług.
7. Umowa o pośrednictwo
Powinna zawierać szczegółowe warunki przeprowadzenia danej transakcji. Podstawowe informacje, jakie powinna zawierać umowa: informacje dotyczące stron (agencji i klienta), dokładne określenie czynności, jaką klient zleca firmie, okres, na jaki umowa została zawarta, wysokość uzgodnionego wynagrodzenia, tryb płatności, ewentualne zabezpieczenia, informacje o zawarciu klauzuli wyłączności na tę usługę. W przypadku zastosowania finansowego zabezpieczenia transakcji przez biuro, czyli kaucji, w umowie musi być zawarta informacja o trybie rozliczenia czy zwrotu kaucji klientowi. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami umowa pośrednictwa musi być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Wszelkie zmiany też powinny być sporządzone na piśmie.
8. Oferty
Klient powinien mieć swobodny dostęp do katalogu ofert danego biura nieruchomości. Agencja powinna wyegzekwować od zgłaszających oferty maksimum wiarygodnych informacji. Warunkiem dopuszczenia oferty do obrotu jest posiadanie przez biuro nieruchomości ważnej umowy pośrednictwa, zawartej ze zgłaszającym oferowaną nieruchomość. Prezentowanie klientom ofert, w odniesieniu, do których biuro nie ma zawartych umów, jest niezgodne z prawem.
9. Obsługa klienta
Po wybraniu przez klienta interesującej go oferty pracownik agencji nieruchomości ma obowiązek sprawdzić, czy jest ona w danym momencie aktualna, i dopiero wtedy wydać klientowi adres. Dobre, renomowane biura po podpisaniu umowy z klientem umawiają go na spotkanie w danej nieruchomości i pracownik biura jedzie razem z potencjalnym nabywcą na miejsce, by służyć pomocą np. w oględzinach czy wstępnych negocjacjach.
10. Bezpieczeństwo transakcji
Przystępując do finalizacji transakcji, klient powinien zwrócić szczególną uwagę na jej poszczególne etapy - od zawarcia umowy przedwstępnej po umowę właściwą (akt notarialny). Wnikliwie należy się, więc zapoznać z treścią i prosić o wyjaśnienie niezrozumiałych sformułowań. Zwróćmy uwagę na zapisy o rozliczeniach finansowych między stronami transakcji oraz pośrednikiem.
Rzeczpospolita 19-02-2006
Z zadowoleniem przyjąłem inicjatywę ustawodawczą Rządu RP w zakresie mieszkalnictwa. Jest to szczególnie ważne nie tylko dla ludzi młodych od lat bezskutecznie starających się o własne "M", ale i dla całej gospodarki. Budownictwo jest bowiem kołem napędowym gospodarki kraju i poszczególnych regionów.
Od lat brakowało spójniej polityki proinwestycyjnej, uchwalano co rusz nowe ustawy, które z biegiem czasu okazywały się bublami legislacyjnymi. Panował bałagan prawny, na którym żerowały nieuczciwe firmy oferujące z pozoru atrakcyjne i tanie mieszkania.
Pośrednicy w obrocie nieruchomościami muszą z rozwagą planować strategię marketingową.
Marketing pośredników działających w sektorze mieszkaniowym skupia się przede wszystkim na reklamie prasowej w lokalnych mediach. Bardziej ekspansywnych działań wymaga obrót nieruchomościami komercyjnymi - aby doprowadzić do transakcji, agencje chwytają się coraz bardziej skomplikowanych strategii reklamowych.
Akcje, waluty czy nieruchomości? W kraju czy za granicą? Jak wybrać sposób inwestowania i niby dlaczego nie zastosować wszystkich?
Nowy rok oznacza też czas noworocznych postanowień. Zawsze zbierze się ich solidny katalog - od planu rzucenia palenia, przez decyzję zrzucenia wagi, aż po - oczywiście - ambitne zamierzenia finansowe. O ile jednak plany bardziej osobiste raczej rzadko wychodzą poza sferę pobożnych życzeń, o tyle już postanowienia finansowe są zazwyczaj - w mniejszym lub większym stopniu - realizowane.
Łódzkie, mimo problemów z związanych z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego i jasno sprecyzowanej strategii rozwoju miasta i regionu, jest przyjaznym miejscem dla inwestorów, także zagranicznych. Prężnie rozwija się specjalna strefa ekonomiczna, której oferta przyciągnęła już wielu liczących się na polskim i europejskim rynku producentów. Ponadto w żadnym innym mieście nie ma tylu jeszcze niewykorzystanych powierzchni po dawnych fabrykach, zlokalizowanych w centrum.
Największe szanse region stwarza firmom związanym z budownictwem, a także logistyką i transportem. Tempo dalszego ich rozwoju w dużej mierze zależeć będzie od stanu realizacji projektów regionalnych — budowy między Łodzią i Warszawą lotniska oraz szybkiej kolei łączącej dwa nasze największe miasta z Wrocławiem i Pragą. Rozpoczęta budowa autostrady A2 oraz utworzenie na lotnisku Lublinek centrum tanich linii lotniczych — dodatkowo pozwalają mieć nadzieję, że wzrośnie atrakcyjność regionu w oczach inwestorów.