Proponowane podwyżki podatku VAT wprowadzą znaczny niepokój na rynku nieruchomości.

Już od tej jesieni można będzie zaobserwować próby wykorzystania tego skądinąd smutnego zjawiska do podwyższania cen głownie lokali mieszkalnych. Deweloperzy po sprzedaży w letnich promocjach niechcianych inwestycji w przeciętnych lokalizacjach zapewne przystąpią do nowych projektów.

Posiadają przecież zapasy kupionej przed laty ziemi, projekty oraz dokumentację. Zmieni się też nieco styl i standard budowanych mieszkań. Nie będą już powstawać „lasy apartamentowców” zastąpią je przeciętne, oszczędne inwestycje, które deweloperzy będą chcieli sprzedać za wyższa cenę powołując się przy tym oczywiście na wspomnianą podwyżkę VAT.

Pracując w nieruchomościach, czasem trzeba być Aniołem.

Tomasz Błeszyński

2010-07-12

Mało, kto się teraz do tego przyzna,

że robi karierę jak Nikodem Dyzma.

Tomasz Błeszyński

2010-06-25

Średni wzrost cen mieszkań używanych nie przekroczył w stolicy od początku roku dwóch procent.

Z danych agencji Emmerson wynika, że w pierwszym kwartale 2010 r. ceny lokali na rynku wtórnym wzrosły w stosunku do ostatniego kwartału ub. r. średnio o ok. 1,2 proc. w całej Warszawie. Z kolei portal Szybko.pl odnotował w ciągu ostatniego miesiąca skok stawek ofertowych mieszkań używanych o 0,7 proc.

– Różnice cen mierzone w skali miesiąca w dalszym ciągu są znikome – twierdzi Marcin Drogomirecki z portalu Oferty.net.

Skąd to się bierze? Właściciele mieszkań wystawiają swoje lokale na sprzedaż i dopiero po kilku miesiącach, gdy nie znajdują nabywców, decydują się na obniżkę ceny ofertowej, ale zazwyczaj niewielką, sięgającą 1 – 2 proc.

Jak pozbyć się nierentownych nieruchomości? Wykreować nowe nieruchomościowe trendy - tłumaczy Tomasz Błeszyński, doradca na rynku nieruchomości.

Moda na ciekawe inwestycje szybko się zmienia. Jej wykreowanie to nie problem. Wystarczy przygotować opasły raport o rynku nieruchomości i zaprezentować go mediach. Nakręcona w ten sposób koniunktura pomaga się pozbyć kiepskich nieruchomości lub inwestycji.

Takie "czary" firm analitycznych obserwuję od lat, co ciekawe, są inwestorzy, którzy kupują tę ładnie zapakowaną obłudę.

Niektóre firmy przygotowujące raporty sprzedają także różnego rodzaju inwestycje i nieruchomości, więc chętnie korzystają ze sztuczek marketingowych. Przygotowanie rzetelnego raportu jest bardzo trudne. Sprawę pogarsza brak dostępu do wiarygodnych danych. Ośrodki badawcze, nie mogąc dotrzeć do dobrych źródeł informacji o rynku, opierają się na cenach ofertowych, co fałszuje rzeczywistość. Rynek brutalnie weryfikuje te raporty.

DI Puls Biznesu 2010-05-25