W jakim kierunku Pana zdaniem będzie się rozwijał rynek centrów handlowych w Polsce na przestrzeni najbliższych kilku lat?

Jakie trendy/zmiany będzie można zaobserwować?

Tomasz Błeszyński doradca rynku nieruchomości;

Rynek centrów handlowych w Polsce wydaje się być już dobrze rozwinięty, od lat funkcjonują galerie handlowe. Właściwie są do siebie podobne kompleksy handlowo usługowo rozrywkowe maj podobna formułę i zakres świadczonych usług. Można zaryzykować twierdzenie, że praktycznie w każdym centrum zajdziemy takie same sklepy, czy marki w identycznie zaaranżowanych wnętrzach. Zapewnie dla klienta, to wygodne rozwiązanie łatwiej mu odszukać ulubioną markę.

Nasycenie w niektórych miastach jest już tak duże, że inwestowanie w kolejne podobne projekty wydaje się nierentowne. Kryzys, czy jak, kto woli spowolnienie gospodarcze też odcisnęło swoje piętno na zakupach pojawia się, co raz mniej klientów, z zasobniejszymi portfelami. Co raz częściej w galeriach pojawiają się miesiącami niewynajęte powierzchnie handlowe.

Wydaje się, że tradycyjna koncepcja funkcjonowania centrów handlowych pomału przechodzi do lamusa. Zagrożeń jest wiele min. wymieniony wcześniej kryzys, ale i ekspansja sklepów internetowych. Dostępność wszelkiego rodzaju towaru w sieci jest bardzo duża i do tego przez całą dobę. Klient bez wychodzenia z domu może zrobić potrzebne zakupy, a towar w ciągu doby zostanie mu dostarczony pod drzwi. Jeśli zakupy się nie spodobają może je zawsze zwrócić, a ostatnio znowelizowana ustawa konsumencka daje klientowi jeszcze większe prawa.

Przed inwestorami nowych projektów centrów handlowych czekają nowe wyzwania. Jak przygotować uniwersalny produkt, który zadowoli większą ilość klientów, zaskarbi sobie ich lojalność i co najważniejsze zwiększy przychody.

opr. Agnieszka Nejman Magazyn Galerie Handlowe ‎26 ‎stycznia ‎2015