Moda na ciekawe lokalizacje na rynku nieruchomości zmienia się bardzo szybko.
Dlatego też wykreowanie nowej lokalizacji na rynku nie jest specjalnie trudne. Wystarczy przygotować opasły raport zachwalający walory nie tylko rynku, ale i przy okazji naszej nowej lokalizacji, zaprezentować go szumnie w mediach, i już bez skrupułów wciskać ten nowy atrakcyjny projekt. Nakręcona w ten sposób koniunktura bardzo pomaga pozbyć się mieszkań czy nieruchomości w słabych i nieznanych lokalizacjach. Jeśli taka kampanię marketingową wzmocnimy promocyjną ceną, gratisami czy znanym celebrytą efekt może być zadowalający. Kupujący bardzo często nie orientują się w realiach rynku nie śledzą aktualnych trendów ufają raportom, tabelkom, wykresom i promocjom.
Niektóre firmy deweloperskie sprzedając swoje inwestycje bardzo chętnie korzystają z takich sztuczek marketingowych.
Przygotowanie rzetelnego raportu o polskim rynku nieruchomości jest bardzo trudne. Sprawę pogarsza brak dostępu do wiarygodnych danych.Firmy badawcze, nie mogąc dotrzeć d o dobrych źródeł informacji o rynku, opierają swe analizy na cenach ofertowych, wstępnych preferencjach kupujących. Jest bardzo złudne i nieprecyzyjne, fałszuje rzeczywistość rynku oraz wpływa na nieracjonalne postawy inwestorów oraz ich klientów. Dopiero po czasie rynek brutalnie weryfikuje te raporty, klienci są często bardzo rozczarowani, że podjęli decyzje zakupu wymarzonego ‘’M” w oferowanej lokalizacji.
Rzeczoznawcom majątkowym często kładzie się do głowy, że lokalizacja jest głównym czynnikiem wzrostu wartości nieruchomości. Po latach doświadczeń i setkach oględzin „super lokalizacji”, uważam, że najważniejszym elementem stanowiącym o atrakcyjności i rentowności przyszłej inwestycji jest jej funkcjonalność. Skutecznie wykorzystując drzemiący w nieruchomości potencjał, możemy nie tylko uzyskać stałe i dobre przychody, ale też stopniowo wpływać na sąsiedztwo, co na pewno przyczyni się do stworzenia „pozytywnej lokalizacji”.
Wybór dobrej lokalizacji jest więc ważny, jej usytuowanie wpływa, na jakość i komfort życia, dobre samopoczucie. Dokonując takiego wyboru należy przeanalizować wszystkie czynniki i odpowiedzieć na wiele pytań. W jakiej odległości znajduje się nieruchomość od centrum miasta, czy posiada dobrą infrastrukturę techniczną, społeczną, czy są dogodne dojazdy z pobliskich dzielnic, centrum miasta. Jak wygląda okolica nie tylko latem, ale i zimą.
Ocena lokalizacji nieruchomości przez potencjalnych nabywców nie jest obiektywna, kierują się subiektywnymi odczuciami i własnymi potrzebami i przyzwyczajeniami. Dlatego też, niektórzy wolą mieszkać w centrum miasta, a inni w podmiejskich miasteczkach czy przyległych gminach.
Lokalizacja to, nie wszystko, dobre nieruchomości obronią się same, oczywiście przy pomocy fachowców.
Tomasz Błeszyński Doradca Rynku Nieruchomości
29-10-2014