Od 1 stycznia br. mamy obowiązek rejestrowania w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych umów o dzieło.
Przepisy dotyczące obowiązku rejestrowania w ZUS umów uchwalono przy okazji wdrażania tarcz antykryzysowych.
Rejestracja umów jest obowiązkowa, a za nieprzekazanie danych grozi kara grzywny do 5 tys. zł.
Rejestr obejmuje wszystkie umowy o dzieło zawarte z osobą, z którą płatnik składek nie pozostaje w stosunku pracy oraz umowy o dzieło zawarte z osobą, która nie wykonuje dzieła na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Na zgłoszenie umowy jest 7 dni od daty jej zawarcia.
W tym celu ZUS przygotował specjalny formularz RUD, który można przesłać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych. W zgłoszeniu będziemy musieli podać ogólne informacje dotyczące: zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy, a także, czego dotyczy przedmiot umowy. ZUS zyska informacje na temat każdej osoby zatrudnionej na podstawie umowy o dzieło wraz z kompletem informacji kontaktowych do niej.
Dzięki temu rozwiązaniu urzędy będą mieć pełną wiedzę o przychodach podatników nie tylko z umów o pracę, umów zlecenia, ale i umów o dzieło, które co raz częściej są wykorzystywane w obrocie gospodarczym nie tylko przez twórców i artystów.
Moim zdaniem informacje pozyskane z rejestru zostaną m.in. wykorzystane do oceny czy danej osobie przysługuje wsparcie z tarcz antykryzysowych a w przyszłości być może i do „ozusowania” umów o dzieło.
Tomasz Błeszyński 02.01.2021 r.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.