W Polsce buduje się rekordowo dużo mieszkań. Aby je sprzedać, deweloperzy stosują coraz bardziej wyszukane zachęty.
Od stycznia do września 2017 r. oddano w Polsce do użytku 61 tys. mieszkań deweloperskich, czyli o 15 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z danych GUS. Najnowsze raporty pokazują też, że spółki dostarczają na rynek tyle lokali, ile sprzedają.
- Mieszkania deweloperskie wciąż znikają z rynku jak ciepłe bułeczki. W takiej sytuacji nie ma powodu, by w ramach zachęt do zakupu fundować klientom wycieczki na Kanary - uważa Marcin Krasoń, analityk rynku nieruchomości Home Broker.
Część spółek woli jednak dmuchać na zimne. Wśród oferowanych przez nie gratisów nie ma już samochodów czy podróży za ocean, popularnych w latach 2008 - 09. Są jednak nowe wabiki, które skutecznie przyspieszają decyzje zakupowe klientów.
- Aby wesprzeć sprzedaż mieszkań, stosujemy przede wszystkim okolicznościowe upusty cenowe i gratyfikacje finansowe za zarekomendowanie mieszkania innej osobie bądź za zakup kolejnej nieruchomości. Jesienią wprowadziliśmy do oferty lokale w promocyjnych cenach, które można kupić w ramach.
Outletu Mieszkaniowego. Rabaty wahają się od 6 do 18 proc. W zależności od inwestycji i metrażu mieszkania można uzyskać zniżkę do ponad 105 tys. zł - informuje Krzysztof Foder, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska. Sezonowe promocje, oferty specjalne i bonusy ma w ofercie także Robyg. Klienci spółki mogą skorzystać m.in. z bezpłatnych porad architektów wnętrz, voucherów na wyposażenie mieszkania czy doradztwa finansowego.
- Promocje zależą oczywiście od różnych czynników, jak faza ukończenia inwestycji, etap osiedla czy poziom sprzedaży. Często są to upusty cenowe, ale mogą być też inne korzyści, np. miejsce postojowe czy komórka lokatorska w cenie - mówi Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży w spółce Robyg. Na jednym z osiedli dewelopera, osoby, które kupiły lokal w określonym terminie, mogły otrzymać bon na wyposażenie mieszkania o wartości 5 tys. zł. Ciekawe promocje dla kupujących ma także Nexity. Klienci spółki mogą liczyć np. na bonus w postaci bezprzewodowego systemu sterowania domem.
Spectra Development koncentruje się natomiast na czasowych promocjach cenowych. - Cieszą się one największą popularnością i mają znaczący wpływ na finalne decyzje zakupowe klientów. Na efekty sprzedażowe skutecznie wpływa także organizacja dni otwartych połączonych z ofertą specjalną - twierdzi Dariusz Sokołowski, prezes Spectra Development. Akcje marketingowe prowadzi na swoich osiedlach także Atal.
- Jesteśmy na etapie planowania działań promocyjnych na koniec roku. Obecnie jest ich zdecydowanie więcej niż przed rokiem. Wynika to przede wszystkim ze zwiększonej skali działalności - mamy obecnie w ofercie około 2,6 tys. lokali - tłumaczy Mateusz Juroszek, wiceprezes spółki Atal.
Zdaniem ekspertów, potencjalni nabywcy interesują się deweloperskimi promocjami. Na ich decyzje zakupowe wpływa jednak wiele czynników.
- Są to przede wszystkim cena mieszkania, oprawa wizualna, nazwa osiedla w stylu zielony zakątek, złoty stok czy nadmorska bryza, a poza tym opakowanie oferty w dodatkowe zachęty jak dostęp do basenu, sauny czy innych udogodnień użytkowych bądź technicznych - uważa Tomasz Błeszyński, doradca rynku nieruchomości.
Anna Gołasa Puls Biznesu 19-11-2017