Dekalog klienta biura obrotu nieruchomościami.
Radzi Tomasz Błeszyński prezes Europejskiego Instytutu Gospodarczego.
1. Ogłoszenie prasowe
Już jego treść, forma daje pewną wskazówkę klientowi agencji nieruchomości. Zwróćmy uwagę, czy ogłoszenie zawiera tylko numer telefonu czy też pełną nazwę firmy i jej adres.
Sam numer telefonu sugeruje, że ogłoszenie dała może osoba prywatna bądź agencja zajmująca się handlem nieruchomościami przypadkowo, nieprofesjonalnie, działająca bardzo często w ukryciu, bez wymaganych uprawnień.
Zgodnie ze standardami zawodowymi pośrednikowi nie wolno ogłaszać swoich ofert bez ujawnienia statusu pośrednika, nie wolno także przedstawiać oferowanych usług w reklamach i ogłoszeniach, jako wolnych od opłat czy prowizji.
2. Pierwsze spotkanie
Po wybraniu biura nieruchomości należy zadzwonić i umówić się na spotkanie. Nie gódźmy się jednak na rozmowę w przypadkowym miejscu - np. w kawiarni. Koniecznie umówmy się w siedzibie firmy. Jeśli pośrednik nie chce tego zrobić, rokowania na udaną transakcję są mizerne.
3. Siedziba agencji
Klient udający się na rozmowę do już wybranego pośrednika powinien zwrócić uwagę na adres i lokalizację agencji nieruchomości. Lokal w biurowcu, w tzw. dobrej dzielnicy, lepiej rokuje niż pokój w mieszkaniu na obrzeżach miasta. Nie bez znaczenia jest to, czy szyld danej firmy znajduje się na zewnątrz budynku. Wiele może nam też powiedzieć sposób organizacji biura oraz wyposażenie pomieszczenia i panujący tam porządek.
4. Dokumenty firmy
Klient ma zawsze prawo do uzyskania informacji o formie prawnej funkcjonowania biura. Należy poprosić o odpis z właściwego rejestru działalności gospodarczej oraz licencję osoby uprawnionej do wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami (1 stycznia 2002 r. został wprowadzony ustawowy obowiązek posiadania licencji zawodowej). Konieczne jest też posiadanie przez agenta ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
5. Wiarygodność i identyfikacja
Kolejną ważną sprawą dla klienta jest informacja, czy właściciel, wspólnik albo pracownicy danego biura nieruchomości należą do lokalnego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, zrzeszonego w Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Klient może sprawdzić, czy w wybranej firmie pracują osoby posiadające licencję zawodową - np. w centralnym rejestrze prowadzonym przez Ministerstwo Infrastruktury.
Można też skorzystać z witryny internetowej Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości: www.pfrn.pl, gdzie znajduje się spis licencjonowanych pośredników. Warto wiedzieć, że pośrednik należący do federacji posługuje się owalną pieczęcią PFRN, zawierającą jego imię, nazwisko, numer rejestrowy pieczęci oraz numer jego licencji.
6. Cennik i zakres usług
Prowadząc rozmowę w biurze, klient powinien koniecznie zapoznać się z cennikiem usług danej firmy. Pozwoli to na skalkulowanie kosztów zaangażowania biura w obsługę transakcji oraz określenie zakresu świadczonych usług.
7. Umowa o pośrednictwo
Powinna zawierać szczegółowe warunki przeprowadzenia danej transakcji. Podstawowe informacje, jakie powinna zawierać umowa: informacje dotyczące stron (agencji i klienta), dokładne określenie czynności, jaką klient zleca firmie, okres, na jaki umowa została zawarta, wysokość uzgodnionego wynagrodzenia, tryb płatności, ewentualne zabezpieczenia, informacje o zawarciu klauzuli wyłączności na tę usługę. W przypadku zastosowania finansowego zabezpieczenia transakcji przez biuro, czyli kaucji, w umowie musi być zawarta informacja o trybie rozliczenia czy zwrotu kaucji klientowi. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami umowa pośrednictwa musi być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Wszelkie zmiany też powinny być sporządzone na piśmie.
8. Oferty
Klient powinien mieć swobodny dostęp do katalogu ofert danego biura nieruchomości. Agencja powinna wyegzekwować od zgłaszających oferty maksimum wiarygodnych informacji. Warunkiem dopuszczenia oferty do obrotu jest posiadanie przez biuro nieruchomości ważnej umowy pośrednictwa, zawartej ze zgłaszającym oferowaną nieruchomość. Prezentowanie klientom ofert, w odniesieniu, do których biuro nie ma zawartych umów, jest niezgodne z prawem.
9. Obsługa klienta
Po wybraniu przez klienta interesującej go oferty pracownik agencji nieruchomości ma obowiązek sprawdzić, czy jest ona w danym momencie aktualna, i dopiero wtedy wydać klientowi adres. Dobre, renomowane biura po podpisaniu umowy z klientem umawiają go na spotkanie w danej nieruchomości i pracownik biura jedzie razem z potencjalnym nabywcą na miejsce, by służyć pomocą np. w oględzinach czy wstępnych negocjacjach.
10. Bezpieczeństwo transakcji
Przystępując do finalizacji transakcji, klient powinien zwrócić szczególną uwagę na jej poszczególne etapy - od zawarcia umowy przedwstępnej po umowę właściwą (akt notarialny). Wnikliwie należy się, więc zapoznać z treścią i prosić o wyjaśnienie niezrozumiałych sformułowań. Zwróćmy uwagę na zapisy o rozliczeniach finansowych między stronami transakcji oraz pośrednikiem.
gb Rzeczpospolita 11.07.2005