Wyjaśnia Tomasz Błeszyński, rzecznik Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości:

 1. Zajrzyj do dokumentów Masz prawo do informacji o formie prawnej agencji nieruchomości. Możesz poprosić o pokazanie wypisu z rejestru lub zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a także aktualnej licencji uprawniającej do wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami i przedstawienia polisy (OC jest obowiązkowa już od 2001 roku).

2. Sprawdź, komu skarżyć Dowiedz się, czy agencja nieruchomości należy do lokalnego stowarzyszenia pośredników, które są zrzeszone w Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Przynależność do takiej organizacji daje możliwość zgłoszenia do lokalnego stowarzyszenia skargi czy zażalenia na źle, jego zdaniem, funkcjonujące biuro.

3. Zapytaj o cenę Prowadząc rozmowę w biurze koniecznie zapoznaj się z cennikiem usług danej firmy. Pozwoli to skalkulować koszty zaangażowania biura do obsługi transakcji i określić zakres usług.

4. Przeczytaj umowę Kluczową sprawą jest tzw. umowa o pośrednictwo. Pośrednicy wykonują usługi z zakresu obrotu nieruchomościami zawodowo, a umowa o pośrednictwo jest umową starannego działania. Powinna ona zawierać szczegółowe warunki przeprowadzenia określonej transakcji. Trzeba ją bardzo dokładnie przeczytać i poprosić o wyjaśnienia, jeśli będzie budzić wątpliwość. Umowa powinna zawierać: dane dotyczące stron (agencji i klienta), dokładne określenie czynności, jaką klient zleca firmie, okres, na jaki umowa została zawarta, wysokość należnej prowizji i tryb jej płatności, ewentualne zabezpieczenia prowizji (kaucja czy weksel). W przypadku zastosowania kaucji w umowie musi być zawarta informacja o trybie rozliczenia czy zwrotu kaucji klientowi. Opuszczając agencję powinieneś mieć w ręku rachunek za każdą wpłaconą należność.

5. Przejrzyj oferty Powinieneś mieć swobodny dostęp do katalogu ofert danego biura nieruchomości. Sprawą agencji jest wyegzekwowanie od zgłaszającego ofertę maksimum wiarygodnych informacji.

6. Zleć agentowi, kiedy wybierzesz interesującą cię ofertę, pracownik agencji ma obowiązek sprawdzić, czy jest jeszcze aktualna. Dobre, renomowane biura nieruchomości po podpisaniu umowy z klientem umawiają go na spotkanie w nieruchomości, a pracownik biura jedzie tam razem z potencjalnym nabywcą, by służyć radą, pomocą w negocjacjach.

7. Podpisuj sprawdzone Przystępując do finalizacji transakcji zwróć uwagę na jej obsługę prawną, tj. czy umowę sporządza zatrudniony w agencji prawnik, jakie postanowienia zawarte są w umowie, czy je akceptuje.

Notowała EDYTA KARCZMARSKA Super Express 02-01-2009